On suur oht, et
laupäevane Rahvakogu laseb end erakondlastel lolliks teha
Erakondade rahastamine riigieelarvest on taaskord „kuum“
teema alates möödunud suvest. Riigikogu põhiseaduskomisjon kogus ettepanekuid
probleemiga tegelemiseks. Jõuti isegi selge sõnumini – senisele erakondade
ülerahastamisele tuleb panna piir. See pole ju pelgalt ülemäärane koormus riigieelarvele, vaid ausa
konkurentsi kitsendamine Eesti erakonnamaastikul.
Mõned kuud hiljem tuli Harta. Viidatakse kartellierakondade
üleolevale suhtumisele, mille üks põhjuseid on erakondade buumiaegne
ülerahastamine. Järgneb Jääkelder ja Rahvakogu.
Kodanike hääl erakondade ülerahastamise teemal kostis igast
nurgast. Esitati pea 300 ettepanekut rahastamise kontrolli alla saamiseks.
Nende kõigi peamotiiv oli – erakondade riigieelarvelisi eraldisi tuleb
vähendada.
Ka mina osalesin Rahvakogu seminaril, mis puudutas just seda
teemat. Lahkusin mureliku meelega. Kokkutulnud hääletasid kartellierakondadest
pärit „ekspertide“ eestvõttel maha riigieraldise vähendamise põhimõtte. Seega,
ühiskonnas häälekalt tõstatatu ei jõua isegi Rahvakogu nö finaalüritusele.
Seda isegi hoolimata väga tabavast märkusest ekspert Zoja
Masso poolt. Nimelt tõi ta välja, et neli parlamendierakonda saavad maksumaksja
raha ühe erakonnaliikme kohta keskmiselt 11 eurot kuus. Ise suudetakse lisaks koguda
vaid 0,17 eurot kuus liikme kohta.
Minu teada koguneb 6. aprillil Tallinna 500 inimest, see on
Rahvakogu oodatud kulminatsioon. Paraku ei ole neil võimalust, minu andmetel,
selles ühiskonda selgelt puudutavas teemas seisukohta võtta. Vähemalt ei ole
seda ette nähtud korraldajate poolt.
Tagatipuks on Justiitsministeerium välja tulnud ideega seada
erakondade rahastamisele niisugune piirmäär, mis tuleval aastal tähendaks
erakondadele mineva kogusumma suurenemist – 5,6 miljoni euroni (praegu on 5,4
miljonit). Liigutakse selgelt seda teed, et kartellierakondade laekumised
mingil juhul ei väheneks.
Süsteem näeks välja selline, et iga uue riigieelarve
tegemise juures kasutatakse Statistikaameti poolt avaldatud tarbijahinnaindeksi
muutust, mis korrutatakse koefitsiendiga 0,9. Valem tuleks väga keeruline,
esitan selle otse matemaatiliste tehtena:
(viimati eraldatud summa : 100) x (tarbijahinnaindeks x 0,9)
+ viimati eraldatud summa = summa ümardatakse täisarvuni
Konkreetselt:
(5 412 678 : 100) x (3,9 x 0,9)
+ 5 412 678 = 54 126,78 x 3,51 + 5 412 678 = 5 602 663
Sama eelnõuga soovitakse
künnise alla jäänud ja valimiskünnise ületanud erakondade rahastamislõhe säilitada.
Nimelt, toetust eraldatakse alates vähemalt 1% toetuse saamisest. Iga protsendi
kohta kehtib kordaja 0,2. Üldsumma jagatakse parlamendisaadikute arvuga, mis
korrutatakse siis vastava kordajaga. Summa ümardatakse täisarvuni.
Saadav summa koguneb
järgmiselt, näiteks 1% valimistulemuse korral:
(5 412 678 : 101) x 0,2 =
10 825
Näiliselt summad joone alla
jäänud erakondadele tõusevad, kuid vahed parlamendierakondadega on ikkagi
uskumatult suured.
Uus süsteem karistab 4% saavutanut
eriti valusalt. Siinkohal toongi markantsema näite. Oletame, et üks erakondadest
saab 4% häältest ja teised väikeerakonnad jäävad alla 1% ega saa mingit toetust.
Arvutus näitab, et 5% ja vastavalt 5 parlamendikohta saanu hakkab sel juhul saama
269 562 eurot ehk kogunisti 12,6 korda enam riigieelarvelisi vahendeid kui see
4% saaja. Viimasele jääb vaid 21 436 eurot. Vahe on tohutu! Poliitilise
konkurentsi elavdamiseks oluline efekt jääb saavutamata.
Minu üleskutse 6. aprillil
osalejatele on haarata initsiatiiv kohapeal. Ühiskond on valjuhäälselt välja
öelnud, et erakonnad tuleb tuua maa peale. Tuua kodanikule lähemale. Ja üks kõige
olulisem mehhanism selleks on vähendada riigieelarvest tehtavaid toetusi.
Kurb oleks see, kui taaskord
tõdeme, et hoolimata sõnavõttudest, aktsioonidest, seminaridest
parlamendierakonnad käituvad ikka nii nagu alati – kasutades selleks Justiitsministeeriumi
(loe: Reformierakonna) häbematust ja Rahvakogu saamatust. Ärgem siis laskem
seda! Tegutsegem 6.aprillil!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar