Rahastamissüsteem kinnistab praeguste valitsejate võimu
Erakondi kimbutavad rasvumisest tingitud
tervisehädad. Aga nad ei ravi end, vaid püüavad kahmata üha suuremaid
palu ja neid hingetõmbeta alla neelata. Eurosid saadakse riigieelarvest,
vaikivaid ja truid alluvaid mehitatakse riigiaparaati ning varsti
kogutakse vahendeid maailmavaadet edendavate MSA-de nime all.
Rahastamise küünilisust, kus erakondade poliitikuid pannakse annetama
teadmata päritoluga rahasummasid, kirjeldas hiljuti endine riigikogu
liige Silver Meikar (22.5, PM), kelles tärkas ainulaadne kodanikujulgus.
Kuni erakondade selline teadlik mentaliteet jätkub, pole eriti
lootust, et praegused erakonnad suudaksid Eesti arengut edasi viia. Meie
riik vajab hädasti uute eesmärkide kaardistamist. Kõige suurem
potentsiaal on selleks kodanikuühendustel, kes on pidevas arengus ja kes
näevad nüansse, mida oma arengus toppama jäänud erakonnad ei suuda
märgata.
Poliitilise mitmekesisuse ja uute sihtide saavutamiseks
tuleks kodanikuühendustel lubada osaleda riigikogu valimistel. Kuna
praegu pole võimalik osaleda isegi valimisliitude kujul, tuleb
ühendustel poliitilise mõttemaailma muutmiseks mõelda erakonnastumisele.
Erakondade
sihikindel võimu monopoliseerimine algas Res Publica tulekuga. Üsna
kiirelt korraldati ümber erakondade rahastamise süsteem, et uute
tulijate võimalusi piirata.
2003. aasta seadusemuudatuse alusel
jagatakse riigieelarvest erakondadele suur hulk raha vastavalt riigikogu
valimistel saavutatud kohtade arvule. Tollane eesmärk oli toetada nõrka
parteisüsteemi. Aga aeg on edasi läinud ja nüüd on erakonnad muutunud
asjadeks iseeneses. Nad mitte ei mobiliseeri kodanikke, vaid
kindlustavad oma eliidi võimu.
Ka riigikogu erakondade vahel on
üsna suured käärid. Välja jagatakse üle 5,4 miljoni euro aastas.
Reformierakond saab üle 1,7 miljoni euro. Kõige väiksema fraktsiooniga
esindatud sotsiaaldemokraadid saavad veidi üle 1 miljoni euro. Summad on
suured, kuid see raha toimib demoraliseerivalt.
Üle 10 000
liikmega „rahvaerakonnad” ei pööra kuigi tõsist tähelepanu liikmemaksude
kogumisele. Praegu on parteide liikmed statistid, keda on mõnus
kasutada erakonnasiseseks võimuvõitluseks. Liikmemaksu ei küsita, sest
pigem tahab statist ühes või teises hääletusmasinas osalemise eest ise
väikest boonust saada. Tegelikult ergutaks just maks nii sisulise
poliitika ajamist kui ka vastutustundlikku organisatsioonikultuuri. Osa
liikmeid võib-olla lahkuks, kuid jääksid just need, kellel on
ühiskonnale midagi anda.
Kokkuhoid riigikassale
Kõik
riigikogus esindatud erakonnad võiksid saada riigilt võrdse eraldise.
Näiteks 400 000 eurot aastas. See aitaks korvata vajalikud
administratiivkulud, aga hoiaks ära ülepaisutatud valimiskampaaniate
kavandamise. Erakonnad, kes osalevad riigikogu valimistel ja saavad
näiteks vähemalt kahe protsendi valijate toetuse, saaksid samuti riigilt
toetust, kuid 130 000 eurot aastas. Viimaste valimistulemuste põhjal
saaksid sellist toetust veel kaks erakonda. Niimoodi hoitaks
riigieelarvest kokku 3,55 miljonit eurot.
Rahastamissüsteemi
muutmise tulemusena oleksid erakonnad valimiste ja tegutsemisvõimaluste
poolest palju võrdsemal stardijoonel. Ülejäänud tulude kogumine sõltub
iga organisatsiooni võimetest ja tema liikmete kohusetundest. Iga
algatus on raske, kuid erakondade rahastamissüsteemi muutmine on
vajalik, et kaasata kodanikuühiskond riigi tulevikku rohkem panustama.
Lugu avaldatud 23.05.2012 ajalehes Eesti Päevaleht.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar